Steeds vaker doen groepen jongeren een korte werkvakantie in een ontwikkelingsland. Dat lijkt fantastisch, maar er kleven nogal wat praktische en inhoudelijke bezwaren aan. Alleen door die goed te doordenken kunnen zulke werkvakanties een blijvende impact hebben in zowel de gemeenschap waar het vrijwilligerswerk wordt gedaan als op de vrijwilligers.
Omdat het proces voor, tijdens en na een werkvakantie ontzettend complex is, is het altijd aan te raden om de werkvakantie te organiseren in samenwerking met een professionele organisatie. Er zijn tientallen organisaties die werkvakanties organiseren, maar de kwaliteit van die organisaties loopt ontzettend uiteen. Sommige commerciële bemiddelaars in werkvakanties maken ronduit misbruik van de onkunde van potentiële vrijwilligers, door fikse bemiddelingskosten te rekenen en vervolgens de vrijwilliger naar projecten te sturen waar ze niets toevoegen. De volgende vijf criteria kunnen je helpen om te beoordelen of de werkwijze van een organisatie een blijvend effect teweeg gaan brengen.
- Kijk hoe de projecten die de organisatie aanbiedt tot stand komen. Werkvakanties bereiken het sterkste effect als de lokale bevolking zelf het initiatief neemt voor een project, niet de Nederlandse organisatie of de vrijwilligers.
- Onderzoek of een organisatie structureel samenwerkt met een lokale organisatie in het land zelf. Deze lokale organisaties weten wat er speelt, welke behoeften er zijn, wie de hulp het hardst nodig heeft en zorgen voor opvolging als jij weer weg bent.
- Kijk of de organisatie voor langere tijd betrokken is bij het project waar je aan werkt. Als dat zo is, levert jouw vrijwilligerswerk een bijdrage aan een groter geheel.
- Bekijk of een organisatie je in Nederland niet alleen praktisch, maar ook inhoudelijk voorbereidt op je reis. Aan een goede vrijwilligersreis gaat de nodige training vooraf. Deze training zou ook moeten gaan over wat jouw houding tijdens je reis moet zijn.
- Kijk naar de rol die een organisatie je aanbiedt. Als je in Nederland geen docent bent, ben je dat in een ontwikkelingsland ook niet.
Mocht je deze informatie niet kunnen vinden op de website van een organisatie, dan zal een goede organisatie je altijd graag via de e-mail of telefonisch te woord staan. Als je belt merk je vaak al snel met welk motief een organisatie haar werk doet.