Of je nu al tien jaar ontwikkelingswerk doet in Malawi of je een werkvakantie gaat doen met de jongerengroep van je kerk, waarschijnlijk wil je naast je vaste giften ook incidentele fondsen werven. De volgende tips zijn daarbij behulpzaam.
- Zorg voor een of twee grote deur-aan-deur-verkoopacties in je omgeving. Schakel daarbij zoveel mogelijk mensen in. Zulke acties zorgen voor naamsbekendheid en goodwill, nog los van het feit dat ze in een relatief korte tijd veel geld opleveren.
- Richt je acties op verschillende doelgroepen: twee grote acties in je dorp of stad, een sponsoractie, een actie in je kerk, een actie op ieders werk of school, et cetera.
- Zorg voor een aantal doorlopende acties, waar je na het opstarten relatief weinig werk van hebt. Je kunt denken aan spaarpotjes in winkels, een box voor flessenbonnetjes of een inzamelpunt voor oud ijzer.
- Ga geen acties uitvoeren voordat je voor 100% in je verhaal gelooft. Zorg daarom dat je het verhaal van de organisatie waar je fondsen voor werft goed kent.
- Maak je boodschap zo concreet en duidelijk mogelijk ‘door dit suikerbrood te kopen draagt u er aan bij dat kinderen in Zambia naar school kunnen gaan’.
- Schakel zo vaak en zo veel mogelijk de lokale pers in om je naamsbekendheid te vergroten. Zet ook sociale media in om extra naamsbekendheid en goodwill te genereren.